#fredagspåfyll nr. 43

mai 29

From millennials to perennials.
Det er overskriften på et av kapitlene i den rykende ferske undersøkelsen til Deloitte om The global human capital trends.
Vet du hva perennials er for noe?
Oftest blir det brukt om blomster.
Blomster som blomstrer flere år på rad, altså stauder.
Den første personen, i følge Deloitte sin undersøkelse, som brukte perennials om oss mennesker, er Gina Pell. Gina Pell beskriver perennials som:

An ever blooming group of peolpe, of all ages, stripes and types […] Who continue to push up against their growing edge, always relevant, and not defined by their generation.

Dette syns jeg er spennende!
Det handler om et åpent og kreativt tankesett. Innovasjon og kreativitet henger jo nøye sammen.
I tillegg snakker undersøkelsen ganske mye om hva som er likhetene mellom generasjonene, som nå skal jobbe mer og mer sammen.
Det er noen grunnleggende likheter om hvordan vi ønsker å ha det på jobb.
Det handler om de basiske behovene. Det handler om det som jeg ofte snakker om i kurs og foredrag. Nemlig:

Purpose, meaning, good leaders and professional growth.

De ordene kommer fra Lindsey Pollack, fra en bok i 2019, som blir beskrevet i Deloitte sin undersøkelse.
Noe av det viktigste jeg bet meg merke av i går, da jeg leste undersøkelsen, det var at

93% av de spurte sier at for å prestere godt på jobb, så må de ha en følelse av tilhørighet.

Fellesskap, folkens!
Det er det som gjelder.
Lykke til med den jobben!