Haien kommer!

Husker du leken “Haien kommer”? Jeg husker den med skrekkblandet fryd. Jeg var livredd for at haien skulle få tak i meg, men samtidig syns jeg det var utrolig spennende å prøve å gjemme meg i mengden helt til det bare var meg igjen.

I forrige artikkel fortalte jeg at nøkkelen til suksess i fremtidens arbeidsmarked handler om å skape psykologisk trygghet (les artikkelen her). Jeg skrev at ydmykhet, rom for uenighet og åpenhet er viktige ingredienser for å skape innovasjon, vekst og lønnsomhet. I kunnskapsøkonomiens tidsalder er vårt viktigste aktiva det som sitter mellom ørene på folk, og for at det som sitter mellom ørene våre skal få rom og ro til å vokse og utvikle seg, så trenger vi trygghet. Trygghet på at vi kan lufte idéer for hverandre, selv om de kanskje ikke er gode (for å finne én genial idé må man kanskje ha skrotet minst hundre halvgode idéer først). Trygghet til å være uenige uten at det får negative konsekvenser for oss, og ikke minst trivsel slik at vi får lyst til å bli værende hos denne arbeidsgiveren, og får lyst til å gjøre en ekstra innsats. Det hander altså om å skape en kultur hvor psykologisk trygghet sitter i ryggmargen hos alle, både ledere og medarbeidere.

Hvordan kan vi skape denne essensielle tryggheten?

Jeg lovet deg i forrige artikkel at jeg skulle gi deg noen konkrete tips for hvordan dere kan skape psykologisk trygghet i deres bedrift.
Take it away!

  1. Bedriftskulturen starter med ledelse. Alltid.
    Ledere er, og vil alltid være, rollemodellene for hva slags kultur man skal bygge. Bevissthet rundt kommunikasjon, psykologi og bedriftskultur i ledergruppen er essensielt for å skape psykologisk trygghet. Er du leder, så har du et stort ansvar for å vise hvilke verdier dere vil ha og hvordan kulturen skal være, gjennom dine handlinger. Kontinuerlig.
    Ledelse er psykologi” er første setningen i boken Jobbpsykologi, skrevet av psykologene Carina Carl og Rebekka Egeland. Anbefales varmt!

  2. Tillit
    Som leder må du gi medarbeiderne tillit gjennom å lytte til dem, være nysgjerrig på deres synsvinkler, stille åpne spørsmål og gi dem oppgaver som de kan vokse på. Ved å gi medarbeiderne tillit får man også gjerne tillit tilbake. Men vær oppmerksom på at det ikke er noen automatikk i dette. Tillit er ikke noe som ramler ned i fanget ditt, du må jobbe for den ved å være deg selv, være ærlig og åpen. Det innebærer også å kunne vise sårbarhet og feilbarlighet.

  3. Alt handler om kommunikasjon!
    Dette har vært mitt slagord helt siden jeg startet selskapet mitt i 2010. Jeg står ved det ennå. For til syvende og sist handler alt om hvordan vi alle sammen påvirker hverandre med måten vi kommuniserer på. Hvilke ord vi velger, hvilken innpakning ordene får, den non verbale kommunikasjonen og hvordan alt dette blir tolket og oppfattet av mottakeren. Bevissthet her kan bidra til å løfte hele organisasjonen til fantastiske resultater. Etter så mange år i dette gamet har jeg sett flere resultater på akkurat det. Selskaper som har satt fokus på kommunikasjon, psykologisk forståelse og bedriftskultur, ikke bare som et engangstilfelle på en kick off, men over tid, har fått merkbart bedre resultater både på trivsel og på bunnlinja.

    Jeg kunne selvsagt laget en mye lengre liste over hva som må til for å skape psykologisk trygghet, men da er jeg redd at du ikke hadde husket dem. Ledelse, tillit og kommunikasjon er etter min mening de tre viktigste ingrediensene, og de rommer mange, mange underpunkter. Noen av disse underpunktene kommer jeg inn på i foredraget “Psykologisk trygghet – nøkkelen til suksess i fremtidens arbeidsmarked”.

Tilbake til haien. Noen overdrevent ledende spørsmål fra meg til slutt: Hva slags ledere ønsker vi å jobbe for? De uforutsigbare med skarpe tenner som skaper splitt og hersk blant medarbeiderne? De som opplever en momentan stillhet når de kommer inn på personalrommet fordi noen før de kom inn hadde hvisket “Hysj! Haien kommer!”

Ledelse, tillit og kommunikasjon, det er de tre hovednøklene du trenger for å motvirke en slik kultur.

I serien “Alt handler om kommunikasjon!” deler jeg råd og erfaringer som jeg håper kan være relevant og lærerikt for deg.
Send gjerne forslag til kommunikasjonsutfordringer du ønsker jeg skal ta opp
.

Kilder: Jobbspykologi av Carina Carl og Rebekka Egeland, Harward Business School, New York Times Magazine og Amy Edmondson.