#fredagspåfyll nr. 37

Krisekommunikasjon og vanlig kommunikasjon skiller seg på mange vis fra hverandre. Men den vesentligste fellesnevneren er jo selvfølgelig at det handler om mennesker.
Jeg skal i dette Fredagspåfyllet gi deg, som leder, noen råd for god kommunikasjon i en krise.
En av de vesentligste forskjellene på krisekommunikasjon og vanlig kommunikasjon, det er jo at arbeidsforholdene har blitt markant forandret, gjerne over kort tid. Det innebærer at man må komme ut med den gode og rette kommunikasjonen til rett tid.
Noen ledere får også et mediepress på seg, og da må man ha trent på det på forhånd (medietrening, altså!)
Mine råd til deg når det gjelder kommunikasjon i en krise:

  • Vær tydelig og ærlig i din kommunikasjon.
  • Gi informasjon ut ofte.
  • Vær et omsorgsfullt menneske. Ha forståelse for at en krise skaper usikkerhet, og vis at du bryr deg.
  • Vær tilgjengelig, men pass på deg selv. Som leder skal du stå som en klippe i en krisesituasjon, og da må du ha overskudd. Så pass på at du gir deg selv noen pusterom innimellom.
  • Bruk medarbeiderne rundt deg. Ikke vær alene om jobben som leder i en krise, men bruk HR-avdeling eller kommunikasjonsavdeling, hvis du har dette, for alt det er verdt!

Jeg ønsker deg lykke til!