#fredagspåfyll nr. 34

Plutselig har nesten all vår kommunikasjon blitt digital.
Det er en veldig rar situasjon vi er i, alle sammen.
Jeg har jo holdt på med sosiale medier og kommunisert ut der i mange, mange år. Nå vet jeg at det er ganske mange som begynner å forstå at de må bruke sosiale medier litt mer aktivt i jobbsammenheng også.
Jeg har lyst å gi deg tre tips i dag om ting som er lurt å tenke på når du skal kommunisere i sosiale medier.
Det første tipset handler om å være ekte. Våg å være deg selv. Vær personlig, men ikke privat. Vi liker det som er ekte. Det gjelder jo egentlig i hele livet, det, ikke bare i det digitale livet.
Punkt nummer 2: Tenk gjennom hvilken kanal du kommuniserer på, og tilpass din kommunikasjon til det moduset som folk er i på den kanalen. På LinkedIn er man gjerne i et litt mer jobbmodus, enn for eksempel på Facebook.
Tips nummer 3, det er at du må være bevisst på å gi følgerne dine noe av verdi. Gi dem noen gode råd og tips, som jeg for eksempel gjør nå, eller gi dem noe som du tenker de kan ha nytte av på et eller annet vis.
Du må tenke på dem i stedet for deg selv.
Og i disse koronatider så er det kanskje viktigere enn noen gang å være bevisst på hva slags tone du selv har der ute, enten det er privat eller jobb.
Vær omsorgsfull.
Vær raus.
Vær ekte.
Og spør kanskje litt oftere: Hvordan er det med deg?
God helg!